Marbel Consult

Business Cases

Financiële sector

Een moderne Bank

Als klant ken je de ING als een bank, waar je je geld zaken kunt regelen. Ze zorgen er voor dat je geld veilig staat, dat je misschien een klein beetje rente krijgt en dat je betalingen kun doen aan andere mensen.

Binnen de ING heb je heel veel verschillende afdelingen. Zo zijn er afdelingen voor het verkopen van hypotheken en leningen, een centrale administratie, controleren of je wel kunt lenen (creditcheck), adviezen voor bedrijven, geldtransport, pinautomaten, ict, geldhandel, aandelenhandel en nog veel meer.

Al deze afdelingen hebben eigen en gedeelde informatiesystemen. Als je bijvoorbeeld een lening wil kom je eerst in het verkoopsysteem voor leningen. Als al je gegevens ontvangen zijn wordt gecontroleerd of je wel kunt lenen. Dit gebeurt ook bij partijen buiten de bank. Als je kunt lenen dan moet het geld naar je overgemaakt worden (betaalsysteem) en kom je in de centrale administratie (want je moet wel elke maand terugbetalen ).

Je ziet dat veel systemen dus informatie met elkaar moeten uitwisselen.
Ook op de achtergrond zijn er veel systemen actief bij een bank. Er zijn systemen die de pinautomaten in de gaten houden en er zijn zelf it-systemen die alle andere it-systemen in de gaten houden. De verzamelde informatie wordt gebruikt om te zorgen dat er snel gehandeld kan worden bij storingen. Ook worden de rapportages uit deze systemen gebruikt als ondersteuning voor het management.

-->